Biblioteka

Godziny otwarcia biblioteki szkolnej rok szkolny 2017/2018

 Poniedziałek: 8.00- 13.45

Wtorek:          8.00- 13.45

Środa:             8.00- 13.45

Czwartek:       8.00- 14.30

Piątek:             8.00-14.30

PLAN WYPOŻYCZEŃ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM NA ROK SZKOLNY 2017/2018

PONIEDZIAŁEK

SZK. PODST.

GIMNAZJUM

WTOREK

SZK. PODST.

ŚRODA

SZK. PODST.

GIMNAZJUM

CZWARTEK

SZK. POST.

 

PIĄTEK

SZK. PODST.

 

IIIA 9.00- 9.10

 

IIA 9.00-9.10

 

 

 

IIIB 9.55-10.10

 

IIB 9.55- 10.10

VIIA 9.55-10.10

 

 

IIIC 10.55-11.10

 

IIC 10.55-11.10

VIIB 10.55-11.10

 

 

 

Propozycje do realizowania zadań czytelniczych do „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”

Po wybraniu obszarów / działów w jakich będą uzupełniane zbiory, można zastanawiać się nad tematami projektów.  Można zaproponować przykładowe tematy z wykorzystaniem literatury:

  • pięknej:
    • Polecam ci książkę mojego dzieciństwa,
    • Co czytali gdy byli mali….nasi rodzice lub dziadkowie, np. zwyczaje w Panu Tadeuszu
    • Podróże po literaturze np. Kamienie na szaniec,
    • Tropiciele przygód na bazie dowolnej lektury,
    • Harry Potter lub Czarnoksiężnik z Archipelagu– podróż w świat fantazji,
    • Książka uczy, bawi, wychowuje np. Zemsta,
    • Tropem bohatera fantasy np. Czarnoksiężnik z Archipelagu,
    • Jeden dzień z życia bohatera wybranej powieści
    • Zgadnij z jakiej jestem książki,
    • „Igor”, „Inna” – wciąż aktualne,
    • Co czytali w czasach szkolnych nasi nauczyciele?
  • pedagogiczno – psychologicznej: 
    • Nie daj się … np. przemocy,
    • Czy umiesz radzić sobie ze stresem?
    • Czy jesteś asertywny?
    • Co wiem o uczuciach?
    • Moje myśli – to nie ja,
    • Stop papierosom!
    • Jak się uczyć,
    • Oto ja! Nieśmiałek na tropach Odwagi - czyli jak pokonać własne lęki i kompleksy,
    • Internet-Twój przyjaciel i wróg,
    • Mam prawo być lubiany i akceptowany - słów kilka o przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu,
    • Spójrz w siebie-moja osobowość,
    • Moja przyszłość,
    • Mam prawo, czyli o prawach dziecka,
    • Nałogi - droga do... ,
    • Problemy żywieniowe nastolatków,
    • Bezpieczeństwo w sieci,
    • Jak znaleźć przyjaciela,
    • Pierwsza miłość nie wybiera …
    • Różne oblicza miłości,
    • Inny, ale nie gorszy, kogo widzę,
    • Chcę żyć – nie biorę np. Pamiętnik narkomanki,
  • popularno - naukowej (poradniki, hobby, zainteresowania):
    • Mój czas – moje hobby,
    • Czy zainteresowania wpływają na rozwój osobisty?
    • Giełda hobbystów,
    • Zapraszamy Cię do… (wstaw hobby, zainteresowanie),
    • Mój piłkarz,
    • Moje zwierzątko – mój przyjaciel,
    • Mój idol, np.: piłkarz, podróżnik…
    • Kim będę?, np.: Lewandowskim,
    • Miejsca, które chciałabym zobaczyć,
    • Podzielę się moją pasją.
  • podróżniczej: 
    • Tam byłem …,
    • Kobieta na krańcu świata-w oparciu o książki Martyny Wojciechowskiej,
    • Co można zobaczyć w mojej miejscowości w oparciu o książki o Oleśnie,
    • Mapa najważniejszych polskich zabytków,
    • Moje podróże małe i duże,
    • Gdzie iść na wagary – ciekawe miejsca w mojej okolicy,
    • Jestem kamykiem w mozaice kwiatów Zalipia,
  1. Jakie zadania do wykonania przydzielić uczniom ? Jakie formy / metody pracy z czytelnikiem, promocji czytelnictwa wykorzystać w projekcie ?

Zadania powinny być zróżnicowane, można zaproponować uczniom (a najlepiej jak oni sami dokonają wyboru) szereg sprawdzonych form  m.in.:

  • konkursy (głośnego czytania, recytatorskie itd.)
  • prezentacje multimedialne, plakaty (tradycyjne, grafika komputerowa)
  • zakładki, pocztówki, książeczki, broszury, plakaty itd.,
  • mini wykład, 
  • inscenizacja, przedstawienie, recytacja wierszy,
  • film video, oprawa muzyczna,
  • praca pisemna: sprawozdanie, wypracowanie, reportaż, wiersz, opowiadanie itd.,
  • gry i zabawy  angażujące wszystkich uczniów,
  • festyny, heppeningi
  1. Ile projektów powinno się zrealizować ? Czy napisać jeden  projekt do realizacji przez wszystkich nauczycieli ? A może kilka – dla różnych poziomów / klas ?  Ile obszarów ? Jeden obszar ? A może kilka ?

Trudno o jedne dobre rozwiązanie, można  przygotować projekt:

  • jeden na całą szkołę - w tym przypadku temat projektu powinno się sformułować jak najbardziej ogólnie (np. „Moja ulubiona książka”, „Przeczytałam/ em i  polecam” - uszczegółowienie nastąpi w grupach zadaniowych czyli będzie polegało na wskazaniu książek do przeczytania i polecenia z  różnych dziedzin i obszarów),
  • kilka na poszczególne poziomy (2 i więcej na szkołę).

Można również przygotować projekt o zawężonym  temacie, adresowany do mniejszej grupy uczniów.

  1. Jak długi powinien być projekt ?  … tygodniowy, miesięczny, semestralny, a może roczny?

Decyzja o czasie trwania projektu powinna zostać podjęta wspólnie w zespole koordynującym projekt. Będzie to zależało od:

  • terminów, które będą obowiązywały przy realizacji wymagań programu NPRC
  • złożoności zadań,
  • wkładu pracy uczniów,
  • zaangażowania nauczycieli.

 

 

Lista książek do realizacji w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

  1. Fiołki na trzepaku-Małgorzata Kalicińska
  2. Anioł do wynajęcia-Magdalena Kordel
  3. Szeptucha –Katarzyna Miszczuk
  4. Kukuczka – op. o polskim himalaiście
  5. Bestiariusz słowiański (dwie części)-Paweł Zych
  6. Wierzenia Prasłowian-Jakub Zielina
  7. Duchy polskich miast i zamków- Paweł Zych
  8. Księga smoków polskich-Paweł Zych
  9. Święci i biesy- Paweł Zych
  10. Tajemnice diamentów- Karl Martin
  11. Leśnego zwierza morskie opowieści-Waldemar Szwoch
  12. Spod zamarzniętych powiek- Adam Bielecki
  13. Misja helikopter-Moro Simone
  14. Atak rozpaczy- Artur Hajzer
  15. Naga góra. Nanga Parbat
  16. Ślady Palców Bogów-Graham Hancock
  17. Magowie Bogów- j.w
  18. Wojownicy-seria- Erin Hunter
  19. Opowieści z Akademii Nocnych Łowców-seria
  20. Gorzka czekolada i inne op. o ważnych sprawach-opracowanie zbiorowe(czerwona okładka)
  21. Kroniki Archeo- seria
  22. Zwiadowcy- seria
  23. Koalicja szpiegów-seria
  24. Najeźdźcy- seria
  25. Król kruków-seria
  26. Tomek Łebski-seria
  27. Szklany tron-seria
  28. Pieśń lodu i ognia: Starcie królów-seria
  29. Dom tajemnic- Chris Columbus
  30. „Zapomniana historia”- Tajny zamek Książ- Bartosz Rdułtowski lub inne książki z tego cyklu
  31. „Matt Hidalf”- seria
  32. Komiksy: np. Szklane miecze, Armada, Wiedźmin, Liga Sprawiedliwości, Hobbit,
  33. Seria o piłkarzach- Messi, Ibra, Ronaldo, Lewandowski
  34. Bohaterowie z boiska: Grzegorz Krychowiak, Urodzony sportowiec, Kamil Grosicki Tańczący z piłką
  35. Najeźdźcy z Minecrafta- Petr Hetesa
  36. Niezapominajki-Ewelina Kłoda
  37. Mort- Pratchett Terry
  38. Klasa pani Czajki- M. Piekarska
  39. Sekretne sprawy dziewczyn
  40. Pocztówka z Toronto
  41. Malina wyluzuj
  42. Dziewczyna, która pokonała ISIS
  43. Matylda
  44. Czy wojna jest dla dziewczyn
  45. Lawenda w chodakach- Ewa Nowak
  46. Książki podróżnicze –np. Swoją drogą, Autostopem przez życie, Mali książęta, Zielona sukienka,
  47. Książki podróżnicze Martyny Wojciechowskiej.